Matkani wellnesstohtoriksi
Miia Grénman
KTT, Markkinointi, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu (2019)
Väittelin kauppatieteiden tohtoriksi Turun yliopiston kauppakorkeakoulusta pääaineenani markkinointi keväällä 2019. Tarkastelin väitöskirjassani Optimaalista itseä etsimässä wellness-ilmiötä kulutuksen ja itsensä brändäyksen näkökulmasta. Väitöskirjani on aiheen ensimmäinen markkinoinnin ja kulutustutkimuksen alaan kuuluva väitöstutkimus Suomessa.
Työskentelen tutkijatohtorina Jyväskylän yliopiston kauppakorkea-koulussa (JSBE) ja Turun yliopiston Biodiversiteettiyksikössä Strategisen tutkimuksen neuvoston (STN) rahoittamassa monitieteisessä ja -vuotisessa tutkimushankkeessa BIODIFUL. Tutkimukseni keskittyy wellness-kulutukseen ja -käytänteisiin, eudaimoniseen hyvinvointiin sekä hyvään ja merkitykselliseen elämään.
Asiantuntijuus
#wellness-kulutus ja -käytänteet #wellness-brändäys #eudaimoninen hyvinvointi #kukoistus #hyvä elämä #merkityksellisyys #kestävyys #luontosuhde #transformatiivinen kulutustutkimus #positiivinen psykologia #Z-sukupolvi
Biografia
Positive Psychology Practioner, Joylla (2020)
KTT, Markkinointi, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu (2019)
KTM, Markkinointi, Turun yliopiston kauppakorkeakoulu (2008)
BBA, Markkinointi, Turun ammattikorkeakoulu (2004)
Positio
Tutkijatohtori, JSBE, Jyväskylän yliopisto
Tutkijatohtori, Biodiversiteettiyksikkö, Turun yliopisto
Kiehtova matka
Matkani wellnesstohtoriksi on ollut monitahoinen ja kiehtova. Kiinnostukseni terveyttä ja hyvinvointia kohtaan heräsi jo vuonna 2006, kun tarkastelin
liikunnan merkityksiä ensin kandityössäni ja tämän jälkeen pro gradu -tutkielmassani. Varsinainen
kiinnostus wellness-ilmiötä kohtaan heräsi vuonna 2010, kun tämä uusi
terveys- ja hyvinvointitrendi alkoi jalkautua enenevässä määrin myös Suomeen.
Nykypäivän wellness-ilmiön synty ajoittuu 2000-luvun taitteeseen USAhan, jota
vauhditti ensin kylpylöiden ja kuntosalien räjähdysmäinen kasvu. Tämän jälkeen
wellness-markkinat laajenivat nopeasti myös muille toimialoille ja
wellneksestä kasvoi globaalisti miljardi bisnes.
Olen
ollut itse todistamassa tätä murrosta - ensin nuorena
vuosikymmenen kilpavoimistellessani ja tämän jälkeen liikunnan ja
hyvinvoinnin parissa toisen
vuosikymmenen työskennellessäni. Muistan kuinka ilon ja kipinän harjoitteluun
synnytti ensiksi tulosten paraneminen ja oivallus siitä, että ihminen
voi aidosti kasvaa ja kehittyä.
Siinä missä kilpavoimistelijana minua tsempattiin, sparrattiin ja
psyykattiin eteenpäin, kuntosaleilla työskennellessäni sain vuorostani
itse kannustaa ja ohjata muita saavuttamaan omia
tavoitteitaan.
Ymmärsin, että tavoitteiden saavuttamisessa - niin pienempien kuin suurempien - tärkeää on matka omien vahvuuksien tunnistamiseen ja oman optimaalisen potentiaalin saavuttamiseen ja sen hyödyntämiseen.
Matka itsessään on jopa tavoitteen saavuttamista merkityksellisempää.